- Index
- » Users
- » Urbański
- » Profile
Posts
Do BMW C1 dorobić dwa koła i jest już fur na B1. Teraz poważnie chyba żadne z w/w aut nie nadają się na auto B1 tzn bez przeróbek. Masa takiego sprzętu musi być mniejsza lub równa 550kg. Słyszałem o przerabianiu Tico i CC ale to jest temat rzeka i chyba nie do końca o to autorowi chodziło. W necie wyczytałem, Cuore można pozbawić tylnej kanapy i to wystarczy. O ile się orientuję to Charade jest cięższe. Oczywiście na przestrzeni lat ta waga się zmieniała więc bez katalogów i ważenia chyba się nie obejdzie.
To zależy o ile chcesz obniżyć ciśnienie i czy masz pieniądze na nowy zestaw opon. Jeżeli nie przekroczysz parametrów producenta to prawdopodobnie większej różnicy nie zauważysz, jeśli natomiast zejdziesz poniżej dolnej granicy możesz uszkodzić oponę, felgę lub auto. Przy mocno zaniżonym ciśnieniu możesz zaobserwować pogorszenie trakcji. W mojej skromnej opinii lepiej jest zainwestować w dobry komplet opon zimowych, bezpieczniej i w ogólnym rozrachunku może okazać się taniej. Przy niskim ciśnieniu może pękać osnowa. W ekstremalnych warunkach może nastąpić ześlizgnięcie się opony z felgi. Mając zaniżone ciśnienie na pewno przyspieszysz zużycie bieżnika- choć z drugiej strony przy RWD raczej nie zdążysz tego zużycia zauważyć.
Jeśli chodzi o dobór felg to sprawa wygląda następująco:
Felgi stalowe- o ile producent przewidział możliwość montażu takich felg (w przypadku samochodów sportowych gdzie min. zalecany rozmiar felgi to 17” stalówki raczej nie występują). Tworzone są one zgodnie z parametrami podanymi przez producenta do ich montażu używa się śrub dostarczonych przez producenta samochodu. Felga stalowa ( o ile jest dobrze dobrana) musi w 100% pasować.
Felgi ze stopów lekkich. Podzielę je na dwie grupy specyfikowane i dedykowane (ten podział nie występuje w literaturze fachowej ja po prostu tak je nazwałem aby uczynić tekst czytelniejszym i zaoszczędzić opisów). Jeśli felga nie jest sygnowana logo Fiata, Forda, Opla itp. jest z założenia uniwersalna. Chodzi o to aby jedna obręcz pasowała do maksymalnej liczby aut (felgi też robią księgowi). Felga dedykowana jest to taka felga której parametry montażowe są bliskie stalówce. Jest to ukłon producenta felg w stronę właścicieli konkretnych marek i modeli samochodów. Taka felga traci swój uniwersalny charakter ale kupujący zyskuje możliwość jej montażu przy użyciu śrub dostarczonych przez producenta samochodu. Felgi specyfikowane to takie które spełniają warunki techniczne ale ze względu na możliwość użycia ich w różnych modelach samochodów ich montaż wymaga specjalnego zestawu montażowego.
Zestawy montażowe można podzielić na 4 grupy
1. same śruby- taki zestaw dołączony jest do felg które mają nico płytsze gniazda montażowe tzn odległość między łbem śruby a płaszczyzną montażową jest nico większa niż w przypadku stalówek dlatego też konieczne są śruby o dłuższym gwincie.
2. Śruby+ pierścienie. Śruby patrz wyżej. Pierścienie stosuje się aby wycentrować felgę. Konieczność centrowania wynika z faktu, że otwór centralny felgi jest większy niż rozmiar piasty. Powstałą w ten sposób lukę trzeba wypełnić pierścieniem (najczęściej plastikowym).
3. Śruby pływające- jest śruba której płaszczyzna przylegania jest ruchoma. W trakcie przykręcania śruby płaszczyzna może się przemieszczać i układać we właściwy sposób Dzięki zastosowaniu tego typu śrub możemy zamontować felgi o nieco innym rozstawie np. felgi specyfikowane go VW (4x100) możemy zamontować w Fiacie (4x98).
4. Śruby pływające+pierścienie- jest to zestaw dla hardcorów. W przypadku takich felg żaden z parametrów montażowych nie zostaje zachowany.
Na rynku są również producenci którzy oferują piąty rodzaj zestawu. Ja nie wymieniłem go z premedytacją ponieważ śruby, które wchodzą w skład tego zestawu są to tzw. torx-y. Długość gwintu i jego skok nie są tu kluczowe. Producent felg przewidział tego typu rozwiązanie aby w ten sposób utrudnić ewentualną kradzież felg z jednej strony, drugiej zaś skazał potencjalnego nabywce obręczy na dodatkowy wydatek jednocześnie gwarantując sobie, iż to właśnie producent felgi będzie jego beneficjentem. Chodzi o to, że gniazdo śruby jest węższe więc żadna uniwersalna po prostu w nie nie wejdzie.
W razie niejasności proszę pytać. Jeśli wiedza i czas pozwolą chętnie odpowiem
- Index
- » Users
- » Urbański
- » Profile